[met de knop 'GROTE LETTER' gaat u naar deze zelfde pagina in grote letters]
''....
Veel mensen
hebben vragen over ADHD: Wat is
ADHD? Wat zijn de oorzaken? Hoe
maak je het hanteerbaar?
Wat er in het openbaar over ADHD
wordt gezegd en geschreven, is
vaak zeer verwarrend. Er zijn
nog allerlei vooroordelen en
clichés en soms wordt er zelfs
duidelijk onterechte informatie
verspreid. Het gevolg:
ongerustheid en stigmatisering;
zaken die het leven met ADHD er
voor de betrokkenen niet bepaald
eenvoudiger op maken. Kinderen,
jongeren en volwassenen met ADHD
kunnen beter functioneren als
zij elke dag de kans krijgen
zich volgens hun leeftijd te
ontwikkelen en hun mogelijkheden
te gebruiken. Daarvoor is het
belangrijk dat het kind, de
jongere of de volwassene met
ADHD en de mensen in zijn of
haar omgeving weten hoe zij met
ADHD moeten omgaan. Deskundig
opgestelde en wetenschappelijk
goed onderbouwde informatie kan
hierbij helpen en kan er ook
voor zorgen dat de publieke
discussie over ADHD
realistischer wordt.
Met de informatie over ADHD die
wij (ontleend aan
www.janssen-cilag.nl)
op deze website hebben
geschreven, hopen wij hieraan
bij te kunnen dragen. Bij het
samenstellen van deze teksten,
hebben wij recente publicaties
en andere literatuur
geraadpleegd. Naast het lezen
van deze beperkte informatie is
het raadzaam om verdere
informatie over ADHD in te
winnen bij uw behandelend arts.
Wat betekent ADHD?
De afkorting ADHD staat voor het
Engelse 'Attention Deficit
Hyperactivity Disorder', of in
het Nederlands 'aandachttekorts-
en hyperactiviteitsstoornis'.
Uit onderzoek dat hiernaar
verricht is, blijkt dat ongeveer
5 tot 10% van alle kinderen
voldoen aan de officiële
diagnosecriteria van deze
aandoening. Daarmee is het een
van de meest voorkomende
psychiatrische aandoeningen bij
jongeren. De drie voornaamste
kenmerken van ADHD, die vaak in
verschillende combinaties
voorkomen, zijn:
Hyperactiviteit (overdreven bewegingsdrang) Altijd een gevoel van onrust; niet stil kunnen zitten; steeds moeten opstaan en rondwandelen; voortdurend friemelen met (iets in) de handen; met de voeten tikken; altijd maar doorpraten; ellenlange verhalen afsteken waarvan de luisteraar de draad kwijtraakt; gespannen zijn en blijven; moeilijk tot rust komen;
Aandachttekort (verminderd concentratievermogen) Dit uit zich in vergeetachtigheid, moeite met details, spullen kwijtraken, afgeleid raken, van alles tegelijk doen, niet kunnen blijven luisteren, 'het ene oor in, het andere weer uit'. Ook komt het voor dat iemand sterk gericht is op één ding ('hyperfocussen'), bijvoorbeeld op het spelen van computerspelletjes. Ten onrechte wordt hieruit dikwijls afgeleid dat iemand 'wel kan, als hij maar wil'. Bij ADHD is het belangrijk te beseffen dat het hier niet gaat om onwil, maar om onmacht.
Impulsiviteit (ondoordacht handelen) meteen dingen doen zonder er eerst over na te denken; dingen eruit flappen; voor je beurt praten (vaak ook uit angst te vergeten wat je wilt zeggen, zie ook de vergeetachtigheid); vreetbuien; snel relaties aangaan en weer verbreken; geld uitgeven zonder dat het nodig of verantwoord is; voordringen zonder dat je er erg in hebt: allemaal voorbeelden van impulsief gedrag.
...''
(bovenstaande tekst is ontleend aan de site www.janssen-cilag.nl)
Vaak wordt de adhd-er behandeld met medicatie. Dat alléén is meestal niet voldoende. De remedial teacher kan helpen met een medicatieschema en met trainingen en suggesties. Doelstelling is dat de adhd-er zelf leert de verantwoordelijkheden voor het (vaak ongewenste) gedrag te nemen. Er wordt naartoe gewerkt, dat de adhd-er zich bewust gaat worden van de macht en kracht die hij of zij hierbij heeft.
Daarbij zien we vaak tal van leerproblemen gebaseerd op het effect van de slechte concentratie waardoor leerachterstanden zijn ontstaan, met alle gevolgen van dien. In de RT-praktijk wordt gemeten, waar en hoe groot die achterstanden zijn. Vervolgens wordt er een handelingsplan opgesteld en uitgevoerd met als doel de adhd-er zowel sociaal als cognitief (wat betreft leren) weer te laten functioneren.
Doelstelling is om de adhd-er hanteerbaar te laten worden voor de omgeving en de adhd hanteerbaar te maken voor de adhd-er.
R.J. van Rijn, geregistreerd remedial teacher Voortgezet Onderwijs LBRT registratienummer R9912R0038, vanaf 16 december 1999