Terug naar overzicht                                                     Terug naar beginpagina

 

Handelingswijzer voor

Auditieve verwerkingsproblemen

(AVP)

Omschrijving van het probleem en enkele wetenswaardigheden

AVP is een gebrek in de verwerking van geluidspatronenen, zonder verklaring in het perifere gehoor. Dat wil zeggen dat de persoon in kwestie zich gedraagt als een slechthorende (ondanks een goed gehoor).

 

Wat zie ik, hoe herken ik deze stoornis?

  • Televisie/radio/MP3 speler e.d. moet hard aan
  • Leerling vraagt veel herhaling; zegt veel “hè?”
  • Opvallend on- of juist overgevoelig voor geluid
  • Verwerking lijkt langzaam te verlopen
  • Leerling verstaat slecht in rumoerige omgeving (zwembad, klas, …)
  • Een complexe (meervoudige) opdracht wordt niet begrepen (opgevolgd); auditieve informatie wordt moeilijk onthouden
  • Moeite met spraakverstaan van:

-         meer dan één persoon tegelijk

-         verstaan van onbekende sprekers, ook door de telefoon

 

Gevolgen

  • klagen over vermoeidheid
  • klagen over hoofdpijn
  • snel afgeleid zijn (met name bij auditieve input)

De beste aanpak in de klas in bondige adviezen

  • ondersteun auditieve input met schriftelijke opdrachten (zet de opdrachten ook op het bord)
  • werk met structuur kaartjes
  • verwijs ouders met het kind door naar het UMC afdeling Kind & Communicatie (030-2504902)
  • voer het gebruik van SOLO-apparatuur in (GN Resound)
  • start trainingen op de auditieve input

In ieder geval niet  doen

  • alleen mondelinge overdracht van kennis en opdrachten
  • uitsluitend groepswerk als didactische leervorm hanteren (veroorzaakt veel “ruis” waardoor de leerling zich niet kan concentreren)
  • de leerling stigmatiseren als “dom”

 

Ervaringen met deze handelingswijzer s.v.p. opsturen aan rnr@davinci.nl

 

Vragen? jsmilde@umcutrecht.nl of l.nijland@umcutrecht.nl