Terug naar overzicht                                                     Terug naar beginpagina

 

Handelingswijzer voor


 

 

depressieve gevoelens

 

DSM-IV

Depressiviteit heeft een DSM-IV klassering

 

Definitie van het probleem en enkele wetens-waardigheden

Depressiviteit is een stemmingsstoornis met een aantal van de volgende verschijnselen:

·        verlies van interessen en plezier

·        prikkelbare stemming

·        eet- en/of slaapproblemen

·        teveel of te weinig slapen

·        onterechte schuldgevoelens en minderwaardigheid

·        minder concentratie

·        extreem sloom of rusteloos

·        besluiteloosheid

·        suďcidegedachten

Uit onderzoeksgegevens over de oorzaken van depressiviteit is bekend dat het gaat om een samenspel van biologische, psychologische, cognitieve en gezinsfactoren.

 

Wat zie ik in de klas, hoe herken ik dit gedrag /deze stoornis?

  • Teruggetrokken gedrag
  • Doet niet mee
  • Futloos
  • Staren
  • Neemt geen deel aan groepsproces
  • Ongevoelig voor prikkels
  • Geheugen- of concentratieproblemen
  • Snel denken niets te kunnen
  • Negatief, somber
  • Vaak faalangst

 

De beste aanpak in de klas in bondige adviezen

  • Stel niet te hoge eisen, vraag alleen wat haalbaar is
  • Succeservaringen zijn belangrijk
  • Zoek de sterke kanten van de leerling en benoem die
  • Probeer te activeren maar biedt structuur
  • Geef alleen hulp wanneer nodig. Pas op voor aangeleerde hulpeloosheid
  • Bied een veilige omgeving
  • Beloof geen geheimhouding. Ga er wel secuur mee om. Vertel aan wie je het vertelt en waarom
  • Probeer hem/haar een maatje te geven
  • Stimuleren mee te doen aan gym, lichamelijke activiteiten zijn belangrijk voor deze leerlingen
  • Houdt “emotioneel” genoeg afstand

 

In ieder geval niet doen

  • Maak het niet belachelijk
  • Niet sarcastisch reageren.
  • Negeer de leerling niet.
  • Geef hem/haar geen uitzonderingspositie.

 

 

Ervaringen met deze handelingswijzer s.v.p. opsturen aan cordys@cordys.nl