Handelingswijzer voor
de slechthorende leerling
DSM-IV
Deze stoornis heeft geen DSM-IV klassering.
Definitie van het probleem en enkele wetens-waardigheden
We spreken van een slechthorende leerling, wanneer een gehoorbeperking aan het beste oor zonder hoortoestel in de bandbreedte van 35 t/m 80 dB is vastgesteld en indien ernstige problemen in de ontwikkeling van taal en spraak en/of leerbeperkingen als gevolg van deze gehoorbeperking zijn vastgesteld.
Wat zie ik in de klas, hoe herken ik dit gedrag /deze stoornis?
De slechthorende leerling vraagt in het voortgezet onderwijs veel aandacht. Omdat elke leerling op zijn of haar eigen manier met zijn handicap heeft leren omgaan, kan hij/zij zelf het beste aangeven, waar en wanneer de problemen ontstaan. Daarom is informatie omtrent de slechthorendheid van een leerling voor docenten en medeleerlingen noodzakelijk.
Technische aspecten:
- Soort gehoorverlies en ernst van het verlies (aantal dB en in welke frequenties)
- Kennis en gebruik van eventuele hulpmiddelen
- Hoe is het niveau van vaardigheid in het liplezen van de leerling en hoe wordt daarvan gebruik gemaakt
Sociaal-emotioneel:
- Heeft de leerling nog problemen met de handicap of heeft hij er mee leren omgaan?
- Kan hij contacten maken en kan hij zich in een groep handhaven?
De beste aanpak in de klas in bondige adviezen
- Een rustig klaslokaal zonder omgevingslawaai
- De juiste plaats in het lokaal i.v.m. liplezen: met de rug naar het licht en niet op te grote afstand van de docent
- Het lipbeeld van de docent moet voortdurend zichtbaar zijn.
- Discussiëren van meerdere groepen in een lokaal is belastend. Zet het groepje waarin de slechthorende zit, in een rustiger omgeving.
- Eén van de medeleerlingen moet de taak op zich nemen, om na de les met de s-h leerling na te gaan, welke opgaven, huiswerk en afspraken zijn gemaakt.
- Voor proefwerken geldt: geef de opdrachten altijd op schrift
In ieder geval niet doen
- Spreken en schrijven met de rug naar de groep
- Niet alleen mondelinge lessen geven. Probeer af te wisselen met schriftelijk werk of andere taken
- Een snor of baard laten staan.
Ervaringen met deze handelingswijzer s.v.p. opsturen aan cordys@cordys.nl