|
Handelingswijzer voor |
|
de slechthorende leerling
|
DSM-IV |
Deze stoornis heeft geen DSM-IV klassering.
|
Definitie van het probleem en enkele wetens-waardigheden |
We spreken van een slechthorende leerling, wanneer een gehoorbeperking aan het beste oor zonder hoortoestel in de bandbreedte van 35 t/m 80 dB is vastgesteld en indien ernstige problemen in de ontwikkeling van taal en spraak en/of leerbeperkingen als gevolg van deze gehoorbeperking zijn vastgesteld.
|
Wat zie ik in de klas, hoe herken ik dit gedrag /deze stoornis? |
De slechthorende leerling vraagt in het voortgezet onderwijs veel aandacht. Omdat elke leerling op zijn of haar eigen manier met zijn handicap heeft leren omgaan, kan hij/zij zelf het beste aangeven, waar en wanneer de problemen ontstaan. Daarom is informatie omtrent de slechthorendheid van een leerling voor docenten en medeleerlingen noodzakelijk. Technische aspecten:
Sociaal-emotioneel:
|
De beste aanpak in de klas in bondige adviezen |
|
In ieder geval niet doen |
|
Ervaringen met deze handelingswijzer s.v.p. opsturen aan cordys@cordys.nl